Zoeken
  • Bob Bakhuys

TIPS & TRICKS - ROMPSTIJFHEID

Bijgewerkt: 21 jan 2019


Tijdens krachtraining, vooral tijdens de laatste paar herhalingen van de set, neigt het lichaam anders te bewegen om de oefening onbewust makkelijker te maken. Denk maar aan jongens in de sportschool die hun armen aan het trainen zijn en daarbij meer met hun lichaam gooien dan dat zij daadwerkelijk gecontroleerd een oefening uitvoeren.


Dit is een bekend voorbeeld van compensatie in training die de oefening een stuk minder effectief maakt. Hierdoor bereik je ook je gewenste resultaat minder snel. Het creëren van stabiliteit van je lichaam tijdens krachttraining is dus zeer belangrijk als je kijkt naar de veiligheid en effectiviteit van de oefening.


Door dit soort bewegingen en ongecontroleerd gedrag tijdens het trainen heeft de deadlift een ‘gevaarlijke’ naam gekregen. Stel je nu eens voor dat je een te zware deadlift aan het uitvoeren bent en je onderrug trekt bol. Dan heb je een blessuregevoelige uitvoering van de deadlift, maar dit kan je voorkomen: Dus zet je ego opzij, gebruik een gewicht waarbij je een volledige ROM (Range Of Motion) kan maken en zet je spieren aan het werk. 


Een belangrijk onderdeel hierbij is ‘Rompstijfheid’. Een term die vrijwel direct duidelijk maakt wat er bedoeld wordt. Span je romp tijdens de oefening goed aan zodat deze zo stabiel mogelijk is. Met een goede rompstijfheid heb je namelijk veel minder kans op die “ongecontroleerde bewegingen”, mits je dit goed toepast.


Ervaar het verschil tijdens je oefeningen!


Een paar tips om dit direct toe te passen:


-      Actieve houding, rechte rug en nek en je benen licht gebogen

-      Schroef je voeten in de grond

-      Span je buik alsof je een klap gaat krijgen in je buik

-      Maak vuisten en knijp deze zo hard mogelijk vast




69 keer bekeken

© 2018 by Training & Coaching Bob Bakhuys.

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now